מניעת סוכרת מסוג 2 אצל ילדים ובני נוער

מאת: פרנסין קאופמן

כאשר מחברת הכתבה התחילה את הקריירה שלה כאנדוקרינולוגית ילדים בלוס אנג'לס, לפני 30 שנים, השמנת יתר וסוכרת מסוג 2 בילדים ובני נוער היו נדירות ביותר. כיום, אחד מכל שלושה ילדים הם בעלי עודף משקל או שמנים מאד, ורבע מהילדים המאובחנים כחולי סוכרת במרכז הרפואי בו היא עובדת הם בעלי סוכרת מסוג 2. התופעה משקפת התפתחות מגפה כלל עולמית ברפואת ילדים. עם זאת, ידוע כיום כי ניתן למנוע את הגל המאיים הזה באמצעות הקניית הרגלי תזונה נכונים והטמעת תוכניות מניעה בקרב ילדים ובני נוער. המחברת מציינת כי יוזמות אלה צריכות להיות נתמכות בקואליציה רחבה ככל האפשר שתכלול ארגוני בריאות, ספקי שירותי רפואה, ממשלות, עיריות, בתי ספר, עסקים פרטיים, ומשפחות בעולם כולו.
קיימות צורות שונות של סוכרת מסוג 2 אצל אנשים צעירים בעולם כולו (1,2,3). בארצות הברית, קיימת הערכה כי 43% מכלל מקרי הסוכרת החדשים המאובחנים אצל ילדים ובני נוער הם סוכרת מסוג 2. שיעור התחלואה בסוכרת סוג 2 משתנה על פי המוצא האתני. אצל ילידי ארה"ב, 76% מכלל התחלואה בסוכרת אצל צעירים מגיל 12 עד 19 היא סוכרת מסוג 2. אצל ילדים ממוצא אבוריג'יני בצפון אמריקה ובאוסטרליה השכיחות עומדת על 1.3% עד 5.3%. בניגוד לכך, בארצות אירופאיות קיימים דיווחים על שכיחות של 0.5% של סוכרת מסוג 2 אצת ילדים.
הממשלות צריכות לחוקק חוקים שיבטיחו לילדים סביבה בריאה, כדי לחיות, ללמוד ולשחק.
במחקר שנערך ב-10 מדינות באסיה, 10% בממוצע מהילדים שאובחנו כחולי סוכרת היו חולי סוכרת מסוג 2. ביפן שיעור הילדים החולים בסוכרת מסוג 2 גדל פי 10 במהלך עשרים השנים האחרונות, כך שסוכרת מסוג 2 שכיחה יותר בקרב צעירים מאשר סוכרת מסוג 1. בטייוואן, בסקירות לאיתור סוכרת אצל ילדים בבתי הספר מתגלים יותר מקרי סוכרת מסוג 2 מאשר סוכרת מסוג 1. (1)
היקף הבעיה
קיימים דיווחים רבים על חומרת הבעיה של סוכרת מסוג 2 אצל ילדים ומתבגרים (1,4). קיימים דיווחים על הופעת מחלות כליה בגיל צעיר ביפן, בקרב אינדיאנים משבט הפימה בארה"ב, ובקנדה. כאשר אובחנו צעירים אלה הם כבר פיתחו גורמי סיכון למחלות קרדיו וסקולריות , כולל יתר לחץ דם, רמה גבוהה של שומנים בדם, ועדויות על מצב של דלקת.
בביצוע האבחנה, לצעירים רבים יש כבר גורמי סיכון מוקדמים למחלות לב.

מחקר שהתפרסם לאחרונה באוסטרליה, שהשווה חולים בסוכרת מסוג 1 עם חולים בסוכרת מסוג 2 באותו גיל, גילה כי חולי סוכרת מסוג 2 סבלו יותר מיתר לחץ דם ומירידה בתפקוד הכלייתי, למרות שהם היו חולי סוכרת פחות שנים.
מניעת השמנת יתר וסוכרת מסוג 2
השמנת יתר נגרמת בשל סיבות גנטיות והתנהגותיות, כולל סיבות סביבתיות המספקות נגישות רבה למזון רב מדי – במיוחד מזון זול עתיר בשומן ובסוכר ודל בערכים תזונתיים, כמו גם חוסר פעילות גופנית. מחקרים בסין, פינלנד, וארה"ב, מצאו כי ניתן למנוע סוכרת מסוג 2 באמצעות הורדת משקל של 7% עד 10% ממשקל הגוף, והגדלת היקף הפעילות הגופנית במידה מתונה.
חשוב שהסביבה בה גדלים הילדים, משחקים ולומדים תוכל להדריך אותם לעשות בחירות נכונות ובריאות.
בארה"ב, התוכנית למניעת סוכרת מאפשרת לאנשים נגישות להדרכה לשינוי סגנון החיים שלהם. המדריכים מסייעים להם להבין אילו צעדים עליהם לעשות כדי להיות יותר פעילים, להפחית את צריכת המזון שלהם ולבחור במזונות בריאים. (5) אולם כדי שהתוכנית תוכל להצליח גם אצל ילדים, יש לספק להם סביבה בריאה וללמדם לעשות את הבחירות הבריאות בכל הנוגע לפעילות גופנית ולתזונה.
עקרונות התוכנית להפחתת משקל ולמניעת סוכרת סוג 2 אצל ילדים
• יש להגדיל את הפעילות הגופנית - לפחות 60 דקות פעילות ביום.
• להפחית את זמן המנוחה וחוסר הפעילות – הגבלת משך הצפייה בטלוויזיה או עיסוק במשחקי מחשב ללא יותר משעתיים ביום.
• יש לשפר את התזונה – להגביר את צריכת הפירות והירקות, מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, דלים בשומן רווי. ילדים צריכים לאכול ארוחת בוקר, ומומלץ להיניק תינוקות.
• יש לשפר את איכות המשקאות הקלים – להפחית את כמויות הסוכר ולהגדיל את צריכת המים.
• יש לספק לילדים הדרכה בתזונה ובסגנון חיים בריא.
תוכניות מניעה מוצלחות
תוכניות מניעה מוצלחות יושמו בבתי ספר במספר מדינות. במחקר שנערך במספר בתי ספר בקליפורניה, ארה"ב, הפחתת השימוש בטלוויזיה, משחקי וידאו ומחשב – מ-12 שעות שבועיות ל-8 שעות שבועיות – הייתה כרוכה בהפחתת הגידול במסת הגוף (BMI). בבריטניה, תוכנית התערבותית בבתי הספר הפחיתה ביעילות את צריכת המשקאות הממותקים שהיו הגורם העיקרי לעלייה במשקל אצל רוב התלמידים עם עודף משקל.
התוכנית בסינגפור כללה מספר רכיבים:
• הכללת חינוך לתזונה נכונה בתוכנית הלימודים
• שינויים בתפריט ובהרכב המזון במסעדת בית הספר
• הכנסת ברזיות עם מים קרים בבתי הספר כדי לעודד תלמידים לשתות מים ולא משקאות קלים ממותקים ומוגזים
• קבוצות מיכה עבור ילדים עם עודף משקל
• תגמול בית הספר שהשיג את ההישגים הגבוהים ביותר בשיפור מדדי הבריאות
חשוב לציין כי משנת 1992 עד 2000, השכיחות של השמנת יתר ירדה מ-17% ל-15% אצל ילדים בגיל 11-12, ומ-16% ל-13% אצל ילדים בגיל 15-16.
ביפן, הוטמעה בבתי הספר תוכנית לפעילות גופנית שהורידה את שכיחות ההשמנה בילדים בגיל 10-13 שנים. בטקסס, יושמה תוכנית עבור ילדים אמריקאים ממוצא מקסיקני, שנועדה לשיפור הכושר הגופני. הצלחת התוכנית התבטאה בהפחתה ניכרת של מספר הילדים עם רמת גלוקוז גבוהה בדם בצום, ובהפחתה במשקל. מחקר שנערך בניו-יורק, עודד את התלמידים להשתתף בתכנון ובהערכת המחקר בו השתתפו, ובו הם נטלו חלק בשיפור התזונה בקפיטריית בית הספר. גישה זו תרמה להפחתה משמעותית בגורמי הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 אצל ילדים אלה.