מחקרים 24.08.2016

רמות גבוהות של פריטין עשויות לנבא סכרת הריונית

במחקר מקרה ביקורת רמות החלבון פריטין בתחילת ההריון נקשרו קשר מובהק ולינארי להתפתחות של סכרת הריונית. הסיכון עולה פי 2.34 ברמות הקיצון של פריטין

במספר מחקרים קדם קליניים רמות גבוהות של ברזל חופשי ופריטין נקשרו להפרעה בתפקוד תאי ביתא בלבלב וכתוצאה מכך שיבוש בחילוף החומרים של גלוקוז. בנסיון להאיר פן נוסף של הקשר המסתמן חוקרים מדנמרק ערכו מחקר מקרה ביקורת בו בדקו האם רמות גבוהות של ברזל ופריטין בתחילת ההריון משקפות סיכון מוגבר לסכרת הריונית. תוצאות העבודה פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Nutrition.

במחקר מקרה ביקורת נכללו 350 נשים שלקו בסכרת הריונות ו 349 נשים בריאות בהריון כקבוצת ביקורת. כל הנשים עברו בדיקות דם לרמות ברזל, פריטין וקולטן מסיס של טרנספרין בשבוע ה 10 להריונן. הניתוח הסטטיסטי שבו נאמדו יחסי הסיכויים לסכרת הריונות הנגזרים מרמות סמני הברזל בוצע באמצעות רגרסיה לוגיסטית תוך תקנון לגיל האם, רקע משפחתי של סכרת, פעילות גופנית במהלך ההריון, מספר לידות קודמות ואינדקס מסת הגוף לפני ההריון.

ניתוח התוצאות מלמד כי נשים שלקו בסכרת הריונית היו מעט מבוגרות יותר (32.2 לעומת 29.9 בממוצע) ובעלות BMI גבוה יותר (28.7 לעומת 24.1 בממוצע). ריכוזי הפלזמה של פריטין וקולטני הטרנספרין בשלבים המוקדמים של ההריון היו גבוהים משמעותית בקרב נשים שלקו בהמשך בסכרת הריונית (רמות פריטין 80.6μg/L לעומת 71.8μg/Lי, P=0.03, ורמות קולטני טרנספרין 1.5 לעומת 1.4 מ"ג/ליטר, P=0.002).
פריטין נקשר באופן מובהק לסכרת הריונית גם לאחר תקנון לגורמי סיכון כבדי משקל לסכרת לרבות BMI קדם הריוני. יחסי הסיכויים (OR) לסכרת כפונקציה של רמות פריטין עמדו על 2.34 בחמישון העליון של רמות פריטין ועל 1.25 בחמישון התחתון, (P למגמה לינארית 0.02).

החוקרים מסכמים כי רמות פריטין בתחילת ההריון קשורות קשר מובהק ולינארי להתפתחות של סכרת הריונית. מהות הקשר איננה ברורה אך כדאי להזכיר כי רמות גבוהות של פריטין קשורות למחלת הכבד השומני ומשכך מהוות סמן עקיף של איזון מטבולי לקוי.

מקור:

J Nutr. 2016 Aug 10. pii: jn227793. [Epub ahead of print]
Plasma Concentrations of Ferritin in Early Pregnancy Are Associated with Risk of Gestational Diabetes Mellitus in Women in the Danish National Birth Cohort.
Bowers KA1, Olsen SF2, Bao W3

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  פריטין,  ברזל,  טרנספרין,  אנמיה,  סוכרת,  סוכרת הריון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו