אלרגיה לעקיצות של חרקים

אלרגיה לעקיצות של חרקים
עבור רוב האנשים, עקיצת חרק גורמת לכאב מועט ולחוסר נוחות באזור העקיצה. במיעוט האנשים עלולה עקיצת חרק לגרום לתגובה שאינה מוגבלת לאזור העקיצה ומערבת מערכות אחרות של הגוף. אנשים אלה אלרגיים לעקיצת חרקים. משמעות הדבר היא שהמערכת החיסונית שלהם מגיבה באופן קיצוני לארס החרקים.
רוב התגובות האלרגיות לעקיצת חרקים בארץ נגרמות כתוצאה מחמישה סוגי חרקים:
דבורת הדבש
צרעה גרמנית ((Yellow jacket
צרעות הפלך (Paper wasp)
צרעה מזרחית (דבור)
נמלת אש
לא ידוע על אלרגיה לעקיצות יתושים, זבובים ושאר חרקים שאינם כלולים ברשימה הנ"ל, גם אם התגובה המקומית לעקיצה ניכרת ביותר.

תסמיני תגובה חריפה לעקיצת חרק
עבור מספר מועט של האנשים הסובלים מאלרגיה לארס חרקים, עקיצות יכולות להוות סכנת חיים. תגובה זו נקראת אנאפילקסיס ותסמיניה עשויים לכלול שניים או יותר מהתסמינים הבאים: גרד וחבורות אדומות, נפיחות של גרון או הלשון, קשיי נשימה, סחרחורת, כאבי בטן, בחילה או שלשול. במקרים חמורים, נפילה חדה של לחץ הדם שעלולה לגרום להלם ולאבדן הכרה. אנאפילקסיס היא מקרה חירום רפואי העלול להיות קטלני. אם אתה סובל מחלק מתסמינים אלה בעקבות עקיצת חרק, גש מיד לקבלת טיפול חירום רפואי. אחרי שתקבל את הטיפול רצוי שתקבל הפניה למומחה לאלרגיה בכדי ללמוד כיצד להימנע מתגובות דומות בעתיד.

איך להמנע מעקיצות חרקים:
בכדי להימנע מעקיצת חרקים חשוב לזהות אותם:
דבורות הדבש אינן נוטות לתקוף ויעשו זאת רק במידה שיחושו מאוימות, אולם, דבורים קטלניות אותן ניתן למצוא בדרום-מערב ארצות הברית הן תוקפניות יותר ועשוית לתקוף בנחילים גם ללא התגרות. דבורים מבויתות שצבען חום-זהוב חיות בכוורות מעשה ידי אדם בעוד שדבורי-בר חיות במושבות הממוקמות בתוך גזעי עצים או בניינים.
קיניהן של צרעות גרמניות, שצבועות בפסים שחורים וצהובים, עשויים מחומר דמוי עיסת נייר הנבנה בצורת חלת דבש הנפתחת כלפי מטה. הקינים ממוקמים לעתים קרובות מתחת לקורות, מאחורי תריסים, או בשיחים וערימות עצים.
קיני צרעות הפלך עשויים מחומר דמוי עיסת נייר הנוצר מסיבי עצים וממוקמים בדרך כלל מתחת לפני אדמה, אך לעתים ניתן למצוא אותם מודבקים לקירות מבנים או בתוך סדקים בקירות או בערימות של עצים.
צרעות מזרחיות (נקראות בערבית דבור) הן בדרך כלל גדולות יותר מצרעות צהובות גרמניות וצבען חום כהה. הקינים שלהן הם בדרך כלל אפורים או חומים וצורתם דומה לצורת כדור פוטבול העשוי מחומר דמוי נייר. קיניהן נמצאים בדרך כלל גבוה מעל האדמה או תלויים על ענפי העץ.
נמלי אש בונות קיני עפר בתוך הקרקע העשויים להגיע אף לאורך של 45 ס"מ.

מניעת עקיצות
התרחקו! גדולים הסיכויים שחרקים אלה יעקצו אם מישהו פוגע בקינהם, לכן חשוב שבביתכם יותקנו רשתות.
אם חרקים עוקצים מעופפים נמצאים בסביבתכם הישארו רגועים והתרחקו באיטיות מהמקום. הימנעו מלבישת בגדים צבעוניים או מריסוס גופכם בבושם בעת שהותכם בטבע. בשל העובדה שריח מזון מושך חרקים היזהרו כשאתם מבשלים בחיק הטבע, אוכלים או שותים משקאות מתוקים כדוגמת סודה או מיץ. היזהרו מחרקים הזוחלים אל תוך קשי שתייה או פחיות משקה. הקפידו לכסות מוצרי מזון עד אכילתם. נעלו נעלים גבוהות והימנעו מללכת יחפים. בנוסף, הימנעו מלבישת בגדים רפויים העלולים ללכוד את החרקים בין הבד והגוף.

הטיפול המיידי בעקיצת חרק
במקרה שהחרק משאיר את העוקץ שלו בתוך העור, עדיף לנסות להוציאו תוך 30 שניות בכדי למנוע ספיגת ארס רב יותר. גירוד זריז באמצעות הציפורן יסיר את העוקץ. הימנעו מלחיצה על שק הארס – פעולה זאת משחררת ארס רב יותר אל תוך העוקץ ולתוך גופכם. נסו לשמור על קור רוח, הרחיקו את החרקים מגופכם ואז עיזבו את המקום באופן מיידי.
יש לנקוט בצעדים הבאים בכדי לטפל באופן מקומי בתגובות לעקיצת החרק.
הרימו את האיבר הפגוע והניחו רטייה קרה בכדי להקל על הנפיחות והכאב.
נקו בעדינות את המקום בעזרת סבון ומים כדי למנוע דלקות משניות ואם יווצרו שלפוחיות, אין לפוצץ אותן
אם התגובה לעקיצה היא מקומית ומוגבלת לאיזור העקיצה השתמשו במשחה סטרואידלית או בכדורים אנטיהיסטמינים כדי להקל על הגרד וגשו אל רופא המשפחה שלכם אם הנפיחות מחמירה או אם מקום העקיצה נראה מודלק.
אם אתם סובלים מאלרגיה חריפה לחרקים, חשוב שתצטיידו במזרק אפינפרין (אדרנלין) שימצא ברשותכם בכל עת. לימדו איך ומתי להזריק את החומר והקפידו להחליף את המזרק לפני תאריך התפוגה שלו.
זיכרו כי אפינפרין הינו אך ורק תרופת חירום וכי אתם עדיין חייבים להגיע לחדר מיון באופן מיידי אם השתמשתם במזרק האפינפרין.
אלה הסובלים מאלרגיות חמורות עשויים לשקול לענוד צמיד או שרשרת עליהם חרוטים פרטים המזהים אותם כסובלים מבעיה זאת.

התייעצו עם המומחה לאלרגיה שלכם
אם אתם מפתחים תגובה חריפה (אנאפילקסיס) לעקיצת חרקים, קיבעו תור למומחה לאלרגיה שלכם. בעזרת בדיקה פשוטה יוכל המומחה לאבחן את האלרגיה שלכם ולקבוע מהו הטיפול הטוב ביותר. אם אכן תאובחן כאלרגי לארס חרק כלשהו קרוב לוודאי שהמומחה לאלרגיה ימליץ על חיסונים לאלרגיה. בשיטה זאת הנקראת אימונותראפיה מוזרק לעור הארס שאליו האדם אלרגי, בתחילה מוזרקת מנה קטנה מאד של ארס שהולכת ועולה בהדרגה וכך נוצרת בגוף עמידות בפני הארס. יעילות טיפול זה גבוהה מאד ו-98% מהאנשים שמקבלים טיפול זה לא יסבלו מאנאפילקסיס אם יעקצו שוב. ניתן להגיע למנה שמגינה בפני עקיצות נוספות בשתי דרכים. בצורה המקובלת ניתנת הזריקה פעם בשבוע ואז יתמשך התהליך כ-3 חודשים. קיימת גם אפשרות לתהליך מזורז בו ניתנות מדי יום מספר רב של זריקות ואז מתקצר התהליך ל- 3 ימים. לאחר ההגעה למנה הקבועה שמגינה בפני עקיצות חוזרות, יש להמשיך ולקבל את זריקות החיסון אחת למספר שבועות למשך 5 שנים.
תוכל להתייעץ עם האלרגולוג המטפל בכך מהי שיטת החיסון המתאימה לך.

בעזרת אבחון נכון, טיפול מתאים ומניעה, אנשים הסובלים מאלרגיה לחרקים יוכלו לחוש בטחון רב יותר וליהנות מחיק הטבע.