הגן על תאי הביטא שלך

התאים בלבלב שמייצרים אינסולין נקראים תאי בטא. כדי לשלוט בסוכרת שלך, תרצה לשמור ככל יכולתך על בריאות תאי הבטא שלך.
רמות גבוהות של סוכר בדם הן רעילות לתאי בטא. מצב זה נקרא גלוקוטוקסיות (Glucotoxicity - רעילות סוכר). הבשורות הטובות הן, שאם תצליח לשמור על רמות סוכר בדם הקרובות לטווח התקין, מצב זה הוא הפיך באופן חלקי. ככל שתאי הבטא שלך ייחשפו לרמות סוכר גבוהות בדם במשך זמן ארוך יותר, כך הנזק בהם יהיה גדול יותר ולא הפיך.

המעגל הרע והמעגל הטוב
למרות שלא ידוע עדיין איך בדיוק נגרמת גלוקוטוקסיות, רמות סוכר גבוהות בדם מגבירות כנראה את התנגודת לאינסולין (Insulin Resistance) או שהן מורידות את היכולת של תאי הבטא לייצר אינסולין. ייתכן ששני המנגנונים פועלים בו-זמנית. תנגודת מוגברת לאינסולין וייצור מופחת שלו גורמים לרמות הסוכר בדם לעלות, וזה גורם לעלייה בגלוקוטוקסיות. עלייה זו משבשת עוד את תפקוד תאי הבטא ומגבירה את התנגודת לאינסולין. זהו המעגל הרע בו אתה לכוד.
מצד שני, אם תוכל להביא את רמות הסוכר בדם קרוב לטווח התקין, בכל דרך שהיא, המעגל הרע יכול להתהפך. תאי הבטא שלך יגיבו טוב יותר והתנגודת לאינסולין תפחת, וזה יגרור ירידה של רמות הסוכר בדם וירידה בגלוקוטוקסיות, שתגרום לתאי הבטא שלך לעבוד אפילו טוב יותר. כך תוכל לעבור למעגל החיובי, המעגל הטוב.
האם משתמע מכך כי הורדה של רמות הסוכר בדם לרמות תקינות תרפא את הסוכרת שלך? לרוע המזל, התשובה היא לא. כאשר נכנסים למעגל הרע של גלוקוטוקסיות, ייתכן שחלק מתאי הבטא יפסיקו לתפקד, והמדענים עדיין לא יודעים כיצד לחדש את פעולתם. לכן, חשוב להחזיר את רמות הסוכר לטווח התקין מהר ככל שניתן, לפני שנגרם נזק רב מדי, ולשמור על רמות אלו.

היזהר ממלכודת:
היפוך הגלוקוטוקסיות יכול לעיתים להיות מלכודת.
כרמלה ו. הצליחה להוריד את רמות הסוכר לטווח התקין באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית בלבד. הגלוקוטוקסיות שלה פחתה, והיא גילתה שהיא יכולה לאכול כמה קינוחים בלי שרמות הסוכר בדם יעלו מעל הרמות התקינות. "שמחתי מאוד. חשבתי שהבראתי. תכננתי לדבוק בתפריט שלי, אך התרגלתי לאכול קינוחים טעימים פעם בשבוע, כפינוק. לאחר מכן זה הפך להיות פעם ביום. אחר כך אכלתי הרבה לחם בנוסף לקינוח, כמעט בכל ארוחה. בעצם שכחתי מהתפריט שלי (הבראתי, נכון?) וחזרתי לאכול ארוחות גדולות, עתירות שומן ועמילן כמו שאר המשפחה. לא בדקתי את עצמי יותר, מכיוון שהנחתי שהבראתי ושנאתי לדקור את אצבעותי."
ואז, לאחר מספר חודשים, הבחינה כרמן כי היא מאד צמאה וצריכה לקום הרבה בלילה. יום אחד היא בדקה את עצמה והזדעזעה לגלות כי רמת הסוכר בדמה הגיעה ל-400. כרמלה ידעה מה לעשות. היא חזרה לתפריט שלה והתחילה להתעמל שוב. לרוע המזל, הפעם התפריט והפעילות הגופנית לא עזרו. חודשים של רמות סוכר גבוהות בדם הרגו עוד כמה תאי בטא, במידה כזו שהקשתה על השליטה בסוכרת, והיא נאלצה להתחיל לקחת תרופות.

אותה מלכודת יכולה להופיע אצל אנשים שסובלים מעמידות לאינסולין הנובעת מעודף משקל. אם הסוכרת מאובחנת אצלך בשלב מוקדם, ואם אתה מסוגל להפחית משקל רב, לפעמים נשארים מספיק תאי בטא שמסוגלים להתמודד עם הדרישה המופחתת לאינסולין וניתן להחזיר את רמות הסוכר לטווח התקין ללא תרופות. יש לזכור כי עדיין יש לך את הגנים לסוכרת, ואם תעלה חזרה במשקל, הבעיות הנובעות מרמות הסוכר הגבוהות יחזרו.
השגת רמות סוכר תקינות בדם עם הפחתה במשקל מתרחשת לרוב אצל אנשים צעירים יותר, שאובחנו בשלב מוקדם מאד של התהליך, לפני שתאי בטא רבים נהרסו. אין ערובה לכך שהפחתה במשקל תעזור. אם אתה בעל משקל עודף, ייתכן שאנשי צוות רפואי אמרו לך כי "אם רק תרד מספר קילוגרמים במשקל הסוכרת שלך תיעלם". נכון, התנגודת לאינסולין תפחת ותמצא כי הרבה יותר קל לשלוט בסוכרת. אבל אם יש לך את הגנים לסוכרת סוג 2, מצב זה כשלעצמו גורם לתנגודת לאינסולין, כמחצית מכלל התנגודת לאינסולין שקיימת אצל אדם הסובל מעודף משקל ניכר. כמו בבעיות אחרות, אצל כל אחד יש ביטוי אחר לסוכרת. בהחלט כדאי לעשות מאמץ רב להפחית במשקל, אך אל תצפה לנסים. אפילו אם תהפוך לשדוף, ייתכן שעדיין יהיו לך בעיות עם רמות הסוכר בדם.

בהתחלה, אתה מייצר יותר אינסולין מהרגיל
מדענים חקרו את הדרך בה אנשים עם תנגודת לאינסולין מאבדים תאי בטא.
כפי הנראה, אתה מתחיל כמו כל אדם אחר, ומייצר בדיוק את כמות האינסולין הנכונה בכדי לשמור על רמות סוכר תקינות בדם. לאחר מכן, ככל שהתנגודת לאינסולין מתפתחת, אתה מתחיל לייצר אפילו יותר אינסולין מאנשים אחרים. על-ידי כך, אתה מסוגל לשמור על רמות סוכר בדם בטווח התקין.
לאחר מכן, כאשר תאי הבטא מותשים ומפסיקים לפעול, ייצור האינסולין נחלש עד שהוא מגיע שוב לרמה התקינה. אולם, זכור כי זו הייתה הרמה התקינה לו לא הייתה לך תנגודת לאינסולין. אם אתה סובל מתנגודת לאינסולין, "הרמה התקינה" לא תספיק כדי לאפשר לתאי השריר לספוג סוכר מהדם ורמות הסוכר בדם יהיו גבוהות. בסופו של דבר, ייתכן שרמות האינסולין שלך ירדו אפילו מתחת לרמה התקינה.
אנשים עם רמות תקינות בצום (ללא תנגודת לאינסולין), מייצרים כמות מסוימת של אינסולין. ככל שהרמות בצום עולות, אנשים מייצרים יותר אינסולין מהרגיל. במילים אחרות, הם זקוקים ליותר אינסולין בכדי לטפל באותה כמות סוכר. הם מפתחים תנגודת לאינסולין.
ממצאי מחקרים הראו כי ברמת סוכר בדם בצום של 120 מ"ג/דציליטר, תאי בטא עובדים ככל שהם יכולים כדי לשמור על רמות הסוכר בדם בטווח התקין לאחר ארוחות, הזמן בו הדרישה לאינסולין היא הגבוהה ביותר. זמן זה מייצג את שיא העקומה. כאשר הרמות בצום מגיעות לרמות גבוהות מאלה, חלק מתאי הבטא מתחילים להתעייף, ומפסיקים לפעול, ורמות האינסולין לאחר ארוחה מתחילות לצנוח.
כאשר רמת הסוכר בדם בצום מגיעה ל- 140 מ"ג/דציליטר, תאי בטא עובדים ככל יכולתם, רק כדי לשמור על כך שלא תהיה עלייה נוספת ברמת הסוכר בצום. כאשר רמת הסוכר בדם בצום מגיעה לרמה גבוהה מזו, חלק מתאי הבטא מוותרים אפילו כאשר אתה לא אוכל בכלל, ורמות האינסולין בצום מתחילות לצנוח. בשלב זה רמת הסוכר בדם הגיעה ל-200, ורמות האינסולין לאחר ארוחה הן הרבה מתחת לטווח התקין.

ככל שתאובחן מוקדם יותר – מצבך יהיה טוב יותר
מכל הנאמר לעיל משתמע כי ככל שתאובחן מוקדם יותר ותפעל לשמירה על רמות נמוכות של סוכר בדם, כך יותר תאי בטא יישארו פעילים, ויהיה קל יותר לשלוט בסוכרת. אם לא תיקח את הסוכרת שלך ברצינות, אף אם נאמר לך שיש לך "סוכרת גבולית", תגרום לעצמך יותר בעיות בעתיד. רופאים אינם אומרים לחולים שלהם: "יש לך גידול מוח גבולי. היזהר מחומרים מסרטנים". הזמן הטוב ביותר לטפל בסרטן הוא כאשר הגידול קטן. יש לטפל בסוכרת באותו אופן, כאשר הנזק הוא קטן.
לרוע המזל, הקריטריונים הנוכחיים לאבחון קובעים, כי לא ניתן לאבחן אדם כסוכרתי עד שערכי הסוכר בצום מגיעים לערכים גבוהים למדי. פירושו של דבר, שלאלפי אנשים יש רמות גבוהות מספיק בכדי לגרום נזק כלשהו לתאי בטא, אולם לא אומרים להם שיש להם בעיה. עד שהם יאובחנו זה עשוי להיות מאוחר מדי. הנזק לתאי בטא יהיה כזה, שלא יוכלו לשקם את רמות הסוכר התקינות בדם, אפילו אם יורידו את רמת התנגודת לאינסולין על ידי ירידה משמעותית במשקל.
עד לפני מספר שנים, רופאים לא אבחנו אותך כסוכרתי עד שרמת הסוכר בצום הייתה מעל 140 מ"ג/דציליטר, מה שגרם ככל הנראה לנזק נוסף לתאי הבטא.

גם שומנים הם רעילים
נראה כי רמות גבוהות של שומן בדם משפיעות על תאי בטא באופן דומה לגלוקוטוקסיות, ונקראות ליפוטוקסיות (lipotoxicity – רעילות שומן). יש האומרים כי שני הגורמים פועלים באותו אופן וקוראים לזה גלוקוליפוטוקסיות (gluocolipotoxicity – רעילות סוכר-שומן). כך שאם תשלוט ברמות הסוכר בדם בלבד, אך תאפשר לרמות השומן לעלות לרמות גבוהות, תזיק לתאי הבטא שלך, כמו גם לבריאות הלב ומערכת הדם.
אצל אנשים עם משקל עודף יש נטייה לרמה גבוהה יותר של חומצות שומן בדם, בין אם הם צורכים הרבה שומן במזון ובין אם לא. ירידה במשקל עשויה לעזור להפחית את הליפוטוקסיות כמו גם את התנגודת לאינסולין והגלוקוטוקסיות, ולכן מומלץ לרדת במשקל.

עכשיו אתה יודע שעל ידי שמירה על רמות נמוכות של סוכר בדם, אתה יכול להפוך את המעגל הרע למעגל טוב. אם רק עוגת גבינה ושוקולד הייתה מעודדת רמות נמוכות של סוכר בדם, הבעיות של רובנו היו נפתרות. הקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית רבה דורשים עבודה קשה, אך יש לה תוצאות. שמור על תאי הבטא שלך. ללא גלוקוטוקסיות, הם יגמלו לך.

ובמשפט אחד:
רמות גבוהות של סוכר בדם הן רעילות עבור תאי הבטא. ככל שתצליח להוריד אותן מהר יותר, כך יהיה לך קל יותר לשלוט בסוכרת.