חדשות 25.05.2015

צריכת מוצרי בוטנים בשלב מוקדם מפחיתה דרמטית הסיכון לאלרגיה בגיל מאוחר

מחקר שפורסם ב NEJM הציג תוצאות "מאד משכנעות" אשר מציגות קשר אדוק בין חשיפה מוקדמת של תינוקות-ילדים למוצרי בוטנים למניעת התפתחות מאוחרת של אלרגיה.

חטיף בוטנים (צילום: אילוסטרציה)

שכיחותה של האלרגיה לבוטנים ולמוצרי מזון המכילים בוטנים הוכפלה בעולם המערבי בעשור האחרון, ובארה"ב מאז 2008 שיעור השכיחות נסק פי ארבעה - כך מציינים מחברי דו"ח על מחקר העוסק בנושא, שפורסם באחרונה בכתב העת NEJM.

עורכי המחקר, מה"קינגס קולג'" בלונדון, גייסו באורח אקראי 640 תינוקות וילדים (מגיל 4 חודשים ועד 11 חדש) כשהופיעה על עורם אקזמה קשה – סימן ראשון לסיכון להתפתחות אלרגיה מאוחרת לבוטנים או לחלבון ביצה.

כאשר הילד נחשף לבוטנים בגיל מוקדם ככל האפשר – הסיכון לאלרגיה פוחת דרמטית, אפילו עד כדי 80%

עורכי המחקר החליטו לבחון אסטרטגיות שונות בצריכת בוטנים כדי לנסות ולהשיג הפחתה בסיכון לפתח אלרגיה מאוחרת. בקבוצת הניסוי היו ילדים שלמרות האקזמה הופנו לצרוך מוצרי בוטנים ואחרים, שפריט מזון זה נמנע מהם עד גיל 5.

התברר, כי כאשר הילד נחשף לבוטנים בגיל מוקדם ככל האפשר – הסיכון לאלרגיה פוחת דרמטית, אפילו עד כדי 80% ומעלה. צוות המחקר מסר, כי זו הפעם הראשונה שהושגה בניסוי קליני הפחתה כה משמעותית בסכנה להתפתחות של אלרגיה.

עם זאת, משפחות שידוע כי הן בסיכון גבוה לאלרגיה מוטב שלא ינסו לצרוך בוטנים מבלי לקבל לפני כן ייעוץ רפואי שיכלול בדיקה מדוקדקת.

עורכי המחקר ציינו, כי עבודה קודמת שנעשתה בקרב ילדים יהודים בישראל שהחלו לצרוך בוטנים ומוצרי בוטנים (בעיקר חטיפים כמו "במבה") כבר בחודשים הראשונים של חייהם, כאשר אפשר היה להתחיל להכיר להם מוצרי מזון שונים (מעבר לחלב אם) – התגלה כי רמת האלרגיה היתה קטנה פי 10 לעומת בני גילם בבריטניה.

המחקר הנוכחי הובל על ידי ד"ר גדעון לאק (Lack), ובמסגרתו ביצעו הרופאים בדיקות-דיקור של העור כדי לזהות מי מבין התינוקות לא פיתחו עדיין אלרגיה לבוטנים או שהיתה להם תגובה אלרגית מאד מתונה.

משפחות שידוע להן כי הן בסיכון גבוה לאלרגיה מוטב שלא ינסו לצרוך בוטנים מבלי לקבל לפני כן ייעוץ

ידוע, שילדים מתחת לגיל 5 לא צריכים לאכול בוטנים שלמים עקב סכנה לחנק, אבל אפשר לתת להם חמאת בוטנים או חטיף המכיל בוטנים. ואמנם, כמחצית מהילדים שהשתתפו בניסוי צרכו מוצרי בוטנים אלו ולמחצית האחרת כקבוצת ביקורת המשיכו הרופאים במדיניות ההימנעות מבוטנים.

תוצאות הניסוי, הדגישו מחברי הדיווח ב-NEJM, היו "מאד משכנעות". נוכח העלייה הדרמטית שחלה בעולם המערבי וגם באסיה ואפריקה בשכיחות לאלרגיות מזון שונות ובעיקר בוטנים (אבל גם לחלבון ביצה), הן ממחישות את הצורך לנסח הנחיות חדשות לרופאים כיצד לנהוג ו"רצוי מוקדם ככל האפשר", כתבו.

הרופאים סבורים, כי גישה דומה של חשיפה מוקדמת ככל האפשר של התינוק-הילד תהיה יעילה גם למניעת התפתחות מאוחרת של אלרגיות לחלבון ביצה. ככל שהילד עושה היכרות מוקדמת יותר ובאופן מבוקר עם מוצרים אלו, פוחתת השכיחות שיפתח אלרגיה. חשיפה מוקדמת זאת, במיוחד אצל אלו שסומנו כמצויים בסיכון גבוה, פועלת כמכוונן של התגובה החיסונית לבוטנים.

ד"ר לאק אמר, כי "זו הפעם הראשונה שיכולנו לראות במציאות כיצד באמצעות טיפול מניעתי נכון אפשר להפחית בשכיחות המחלה".

לדיווח על אודות המחקר ב-NEJM

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  בוטנים,  אלרגיה,  חשיפה מוקדמת,  תינוקות,  "במבה",  NEJM
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו