חדשות 28.08.2017

לראשונה בעולם: התקן CORolla הושתל ברמב"ם בחולה עם אי ספיקת לב דיאסטולית

ההתקן האלסטי CORolla, פטנט ישראלי, שיושם לראשונה בעולם ברמב"ם, נותן מענה לבעיה של אי ספיקת לב

CORolla

מיליוני אנשים בעולם סובלים מבעיה המתבטאת בקושי של הלב להרפות ולהתרחב בחזרה אחרי הכיווץ. למחלה, שעלולה להיות קטלנית, אין כיום פתרון רפואי. ניתוח ראשון מסוגו בעולם שבוצע לאחרונה ברמב"ם, יכול לשנות את המצב ולהוות פריצת דרך טיפולית.

רוברט מקלאקן, בן 72 מקנדה, עשה לאחרונה היסטוריה כשהפך לאדם הראשון בעולם שעבר ניתוח מהפכני לבעיה רפואית קטלנית נטולת מרפא. מקלאקן, אשר סובל בשנים האחרונות מאי ספיקת לב קשה, הגיע לישראל בעקבות פטנט שפיתח ד"ר יאיר פלד, קרדיולוג מרמב"ם, ואמור לתת באופן אלגנטי ופשוט מענה למחלה הלבבית. הניתוח, שבוצע ברמב"ם, מעורר כעת עניין רב בעולם הרפואה.

ההערכה היא שכ-10 מיליון בני אדם בעולם חולים באי ספיקת לב דיאסטולית, כ-100,00 מהם חיים בישראל. מדובר במחלה נפוצה הבאה לידי ביטוי כאשר הלב לא מצליח להרפות ולהתרחב בחזרה אחרי שהוא מתכווץ, ליקוי אשר פוגע בתפקוד שלו כמשאבה של הגוף. במקרה של אי ספיקת לב דיאסטולית, הלב אינו מספק את תפוקת הדם הנדרשת כתוצאה מהפרעה בהתרוקנות שלו. החולים מציגים תסמינים הכוללים קוצר נשימה במאמץ מינימלי ואף במנוחה, עייפות וחולשה, קושי ביכולת לביצוע פעילות פיזית ועוד. תופעות אלו גורמות להידרדרות במצבם הרפואי, לסיבוכים נשימתיים, אשפוזים חוזרים כתוצאה מהצטברות של נוזלים בריאות וברקמות הגוף, ובמקרים מסוימים עלולים אף לגרום למוות. נכון להיום אין לבעיה הזו מענה רפואי, אך רבים תולים תקווה בהצלחת הפיתוח הישראלי שיכול להוות פריצת דרך טיפולית ולהשפיע על חייהם של מיליונים.

ד"ר פלד, אשר עומד בראש חברת הסטארט-אפ הישראלית - קוראסיסט (CorAssist) ושותפו היזם ד"ר יותם רייזנר פיתחו התקן אלסטי (CORolla ) אשר מושתל בלב בניתוח ומסייע לו בפעולת ההרפיה. התקן זה הוא כמעין קפיץ אשר פעולתו מבוססת על אגירת אנרגיה בזמן ההתכווצות של שריר הלב ושחרורה בזמן ההרפיה לצורך התרחבות הלב עד לרמתו הנורמלית. בניתוח זעיר פולשני, בזמן שהלב פועם, מושתל הקפיץ באמצעות צנתור בחדר השמאלי של הלב.

הפטנט, אשר פותח במשך שנים רבות, נמצא כעת בשלב ניסוי קליני בבני אדם. לאחרונה, לראשונה בעולם, הושתל הקפיץ בליבו של מקלאקן, אשר הגיע לרמב"ם כל הדרך מקנדה הרחוקה כדי לקחת חלק בפריצת הדרך שיכולה להציל את חייו.

את הניתוח ביצעו פרופ' גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם וד"ר ארתור קרנר, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית בביה"ח והוא התאפשר הודות לאישור מיוחד של משרד הבריאות. בניתוח לקחו חלק רופאים נוספים מהמערך הקרדיולוגי של בית החולים: ד"ר מחמוד סולמיאן, ד"ר ויסאם דראוושה וד"ר רוברט צוקרמן. את המהלך מלווה ד"ר קרן ביטון וורמס, מנהלת תחום המחקר במחלקה לניתוחי לב ברמב"ם.

"מעל 40% מהמטופלים שנמצאים במצב של רוברט, המטופל שלנו, צפויים למות בתוך חמש שנים מרגע האבחנה", מסביר פרופ' בולטין, "בצורה מכנית מאוד פשוטה, אנחנו בעצם מנסים לפתור בעיה רפואית שאין לה מענה כיום. זה מאוד מרגש להיות הראשונים בעולם, אם כי קצת מפחיד".

בימים הקרובים צפוי מקלאקן להשתחרר מרמב"ם ולשוב לביתו בקנדה, כשהוא מדווח על שיפור גדול שחל במצבו מאז הניתוח. "אני חולה כבר שלוש שנים והמחשבה שאני עלול למות מהדהדת בראשי כל הזמן", אומר מקלאקן, "כששמעתי שיש פתרון אפשרי בישראל, פשוט עליתי על מטוס ובאתי. אני מאוד שמח להיות הראשון בעולם ושניתנה לי ההזדמנות להעניק את התרומה הזאת לאנשים נוספים במצבי".

נושאים קשורים:  CORolla,  אי ספיקת לב,  המרכז הרפואי רמב"ם,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו