תיאור מקרה 13.09.2017

רגישות יתר לנוזל הזרע גרמה להלם אנפילקטי בבת 28

הדיווח הראשון על טיפול מוצלח באלרגיה לנוזל זרע עם אימונותרפיה על בסיס אומליזומאב (זולייר) במטופלת שאינה מגיבה לאנטיהיסטמינים

רגישות יתר לנוזל הזרע (Seminal plasma hypersensitivity) היא תגובה אלרגית נדירה, מקומית או מערכתית, שמתרחשת במהלך או לאחר משגל, עם שכיחות שיא בקרב נשים בשנות ה-30-20 לחייהן. התגובה האלרגית הדלקתית למגע עם נוזל הזרע נוטה להיות מקומית, אך עשויים להתפתח דלקות עיניים או התקפי אסתמה, ובמקרים נדירים מאוד אף הלם אנפילקטי.

אישה שסבלה מתסמינים מקומיים ומערכתיים לאחר משגל, עם החמרה גוברת לאורך זמן, אושפזה עקב הלם אנפילקטי והתגלה כי היא אלרגית לנוזל הזרע של בעלה. לאחר כשלון טיפול מניעתי באנטיהיסטמינים, היא טופלה בהצלחה באומליזומאב (זולייר), טיפול אשר הביא לפתרון התסמינים ונמשך בהצלחה אף יותר משנה.

אישה בת 28 התקבלה למחלקה לרפואה דחופה בבית חולים בסן פדרו, מקסיקו, במצב של הלם אנפילקטי. ההתקף התחיל כחצי שעה לאחר קיום יחסי מין עם בעלה, עם תסמינים עוריים (אנגיואדמה בעיניים ובשפתיים ואורטיקריה), נשימתיים (שיעול וקשיי נשימה) וקרדיווסקולריים (יתר לחץ דם). התסמינים נעלמו בתוך שעתיים ממתן אנטיהיסטמינים וסטרואידים (10 מ"ג לורטדין ו-8 מ"ג דקסמטזון). המטופלת דיווחה כי במשך שש שנים חוותה תסמינים דומים, לראשונה בשנת 2007, ומאז כ-19 פעמים, עם עלייה בחומרה וקיצור משך הזמן עד להופעת התסמינים.

עוד סיפרה המטופלת כי בשלוש השנים הראשונות לנישואיהם, יחסי המין עם בעלה לא לוו בתסמינים. המטופלת נשואה ויש לה שני ילדים. ההריון הראשון עבר ללא סיבוכים, אך בהריון השני החלו להופיע תסמינים מקומיים כגון גרד ובצקת באיבר המין, ולאחר מכן אנגיואדמה בפנים. במהלך ההריון השני אושפזה המטופלת לאחר משגל עקב תהליך אנפילקטי עם האטות בדופק העובר. היא טופלה באדרנלין ושוחררה לביתה.

ניתנה למטופלת המלצה לטיפול מניעתי באנטיהיסטמינים על ידי נטילת 10 מ"ג לורטדין 30 דקות לפני משגל, אך בפגישת ביקורת דווח על העדר שיפור. תבחין עורי שלל רגישות ללייטקס אך חשף רגישות לנוזל הזרע של בעלה. בדיקה נוספת אישרה תגובתיות של IgE לנוזל הזרע.

המטופלת החלה בטיפול עם אומליזומאב (Omalizumab - Xolair), נוגדן IgG1 חד-שבטי, במינון 450 מ"ג בחודש. לאחר המינון השלישי דיווחה המטופלת על יחסי מין ללא תסמינים. לאחר שנה, המינון ירד ל-300 מ"ג בשישה שבועות. בדיקות IgE חשפו כי רמות IgE נגד נוזל הזרע של הבעל נותרו גבוהות. נכון להיום, המטופלת אינה משתמשת בקונדום בעת משגל ואינה סובלת מתסמיני האלרגיה.

זהו, ככל הידוע, הדיווח הראשון על טיפול מוצלח באלרגיה לנוזל זרע עם אימונותרפיה על בסיס אומליזומאב (זולייר) במטופלת שאינה מגיבה לאנטיהיסטמינים. יש לציין כי בעוד מטופלת זו דיווחה כי אינה מתכננת להרות שוב, מחקרים מצאו כי שימוש באומליזומאב במהלך לטיפול באסתמה בהריון, אינו מגביר את שיעור המומים המולדים בהשוואה לאוכלוסיית הכללית של חולי אסתמה, ולכן הטיפול באומליזומאב מתאים גם לזוגות צעירים המתכננים הריון.

מקור:

Omalizumab for hypersensitive reaction to seminal plasma: A case report

Burguete-Cabanas MT, Fajardo-Ramirez OR, Yesaki R, Estrada-Maganas R, Salazar-Meza S, Rios-Chavez O, Meester I, Salas-Alanis JC.

Allergol Int. 2017 Aug 15. pii: S1323-8930(17)30110-7. doi: 10.1016/j.alit.2017.07.009. [Epub ahead of print] No abstract available.

http://www.allergologyinternational.com/article/S1323-8930(17)30110-7/fulltext

 

נושאים קשורים:  אלרגיה לנוזל זרע,  אנגיואדמה,  הלם אנפילקטי,  אנטיהיסטמינים,  לורטדין,  סטרואידים,  דקסמטזון,  אומליזומאב,  זולייר,  בטיחות תרופתית בהריון,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
25.09.2017, 11:10

אני מאד מרוצה מהאתר.עידכונים וחידושים לעילא ולעילא,תבורכו.

אנונימי/ת
29.09.2017, 10:33

רוב תודות. אנו שמחים לקבל פידבקים, הערות והארות. מערכת MEDNET