חדשות 15.11.2017

"איכילוב": בדיקות חדשניות מאפשרות אבחון נכון של מחלות אוטואימוניות הפוגעות במערכת העצבים

מרפאה חדשה ל"אנצפליטיס אוטואימונית" מאפשרת לבדוק האם חולים שסובלים מירידה קוגניטיבית, שינויי התנהגות, הפרעות פסיכיאטריות ולעתים פרכוסים, למעשה חולים בתסמונות אוטואימוניות נדירות

ד"ר גדות. מנהל המרפאה. "תסמונות נדירות"

מרפאה חדשה ל"אנצפליטיס אוטואימונית", שנפתחה במסגרת המערך הנוירולוגי שבמרכז הרפואי איכילוב, מאפשרת לבדוק האם חולים שסובלים מירידה קוגניטיבית, שינויי התנהגות, הפרעות פסיכיאטריות ולעיתים פרכוסים למעשה חולים בתסמונות אוטואימוניות – תסמונות נדירות יחסית וברות טיפול, בעלות תופעות דומות למחלות ניווניות או גנטיות אך בניגוד אליהן יכולות להיות הפיכות.

את המרפאה החדשה מנהל ד"ר אבי גדות, סגן מנהל המחלקה הנוירולוגית שחזר לאחרונה מהתמחות על באחד המרכזים הרפואיים המובילים בעולם – 'מאיו קליניק' שבארצות הברית שם חקר את הנושא וטיפל בחולים אלה.

במחלות אוטואימוניות, המערכת החיסונית של האדם תוקפת את הגוף עצמו. כאשר מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים, מופיעים תסמינים נוירולוגיים כגון: ירידה קוגניטיבית, פרכוסים, שינויים בהתנהגות / פסיכיאטרים ועוד. בדרך כלל האבחנה לחולים שסובלים מתופעות אלו הינה מחלה ניוונית או גנטית - כזו שברוב המקרים אין לרפואה פתרון מלא עבורם.

מתברר, כי בחלק קטן מהמקרים הללו מדובר למעשה במחלה אוטואימונית התוקפת את המוח והינה ברת טיפול.

חשוב לציין כי המהלך של מחלות אלו אינו דומה למהלך הקלאסי של מחלות מוח ניווניות דוגמת אלצהיימר או פרקינסון. מדובר בד"כ במחלות המתקדמות בקצב מהיר יחסית (שבועות עד חודשים) עם שילוב של תסמינים קוגניטיביים, התנהגותיים, פסיכיאטריים ולעיתים פרכוסים.

"חלק גדול מהתסמונות הללו התגלו רק בעשור האחרון ותסמונות נוספות ממשיכות להתגלות בקצב גבוה -דבר הנותן תקווה שעוד מקרים שלא ידענו לטפל בהם עד כה יתגלו כבעלי אפשרות טיפול. מדובר אמנם בקבוצה קטנה של  חולים, אך עבורם מדובר בבשורה דרמטית עם אפשרות לטיפול ואף ריפוי וחזרה לתפקוד", מסביר ד"ר גדות.

כמו כן, המרפאה החדשה מאפשרת לגלות האם הגורם לתגובה החיסונית הוא למעשה גידול סרטני. לעיתים כתגובה לגידול סרטני מערכת החיסון פועלת ביתר על מנת לנסות לתקוף את תאי הגידול. תהליך זה עלול לעיתים להוביל ל״תקיפה״ של מערכת העצבים. במקרים אלו, אבחנה נכונה יכולה להוביל לזיהוי של גידול סרטני בשלבים מוקדמים מאוד, הרבה לפני שהיה מתגלה לולא הופיעה תסמונת נוירולוגית.

נושאים קשורים:  אנצפליטיס אוטואימונית,  ירידה קוגניטיבית,  מחלות אוטואימוניות,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו