סרטן הקיבה 09.04.2018

טיפול להליקובקטר פילורי למניעת סרטן הקיבה

מטופלים עם סרטן קיבה בשלב מוקדם שקיבלו טיפול להליקובקטר פילורי היו בעלי שיעור נמוך יותר של סרטן קיבה נוסף

הליקובקטר פילורי (צילום: אילוסטרציה)
הליקובקטר פילורי (צילום: אילוסטרציה)

מטופלים עם סרטן קיבה בשלב מוקדם המוגבלים למוקוזת הקיבה או לסאב-מוקוזה סובלים לרוב מאובדן מתקדם של רקמה בלוטית (Glandular atrophy) ונמצאים בסיכון גבוה להתפתחות מקבילה (Metachronous) של גידול קיבה חדש. ההשפעה ארוכת הטווח של טיפול ארידיקציה להליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori) על שיפור היסטולוגי ומניעה של גידולי קיבה נוספים איננה ברורה.

במחקר הנוכחי, מחקר פרוספקטיבי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו, אקראי, נכללו 470 מטופלים שעברו כריתה אנדוסקופית לסרטן קיבה בשלב מוקדם או אדנומה בדרגה גבוהה (High grade).

המטופלים חולקו לקבלת טיפול ארידיקציה להליקובקטר פילורי עם אנטיביוטיקה או פלצבו. שני התוצאים הראשוניים היו היארעות של סרטן קיבה מקביל כפי שאותר באנדוסקופיה חוזרת שבוצעה כעבור שנה או יותר, ושיפור מתחילת המחקר בדרגת האטרופיה הבלוטית בעקומה הקטנה של הקיבה (gastric corpus lesser curvature) לאחר שלוש שנים.

סך הכל 396 מטופלים נכללו באנליזה לפי כוונה לטפל מותאמת (194 בקבוצת הטיפול ו202 בקבוצת הפלצבו). במהלך זמן מעקב חציוני של 5.9 שנים, סרטן קיבה מקביל התפתח ב-14 מטופלים (7.2%) בקבוצת הטיפול ו-27 מטופלים (13.4%) בקבוצת הפלצבו (Hazard ratio בקבוצת הטיפול 0.50; 95%CI 0.26-0.94  p=0.03).

מתוך 327 המטופלים בתת קבוצה שעברה אנליזה היסטולוגית, שיפור מתחילת המחקר בדרגת האטרופיה בעקומה הקטנה של הקיבה נצפה ב-48.4% מהמטופלים בקבוצת הטיפול ו15.0% מהמטופלים בקבוצת הפלצבו (p<0.001). לא נרשמו תופעות לוואי חמורות, תופעות לוואי קלות היו נפוצות יותר בקבוצת הטיפול (42.0% בהשוואה ל10.2%; p<0.001).

לסיכום, מטופלים עם סרטן קיבה בשלב מוקדם שקיבלו טיפול להליקובקטר פילורי היו בעלי שיעור נמוך יותר של סרטן קיבה מקביל והראו יותר שיפור מהבסיס בדרגת האטרופיה בקיבה, בהשוואה למטופלים שקיבלו פלצבו.

מקור:

Choi IJ, Kook MC, Kim YI, Cho SJ, Lee JY, Kim CG, Park B, Nam BH. Helicobacter pylori Therapy for the Prevention of Metachronous Gastric Cancer. New England Journal of Medicine. 2018 Mar 22;378(12):1085-95.

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  הליקובקטר פילורי,  Helicobacter pylori,  סרטן קיבה,  סרטן הקיבה,  אנטיביוטיקה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו