קרצינומה אנאפלסטית של בלוטת התריס 31.05.2018

קרצינומה אנאפלסטית של בלוטת התריס - מפתולוגיה קלינית לגנטיקה וטיפולים מתקדמים

עבודה זו סוקרת את הביולוגיה של הגידול, הטיפולים הקיימים כיום ואפיקים טיפולים חדשים על בסיס הספרות העדכנית ביותר

בדיקת בלוטת התריס (צילום: אילוסטרציה)

קרצינומה אנאפלסטית של בלוטת התריס (ATC) הינה ממאירות נדירה המהווה 1%-2% מכלל גידולי בלוטת התריס. למרות נדירותה, ATC גורמת למרבית מקרי התמותה מקרצינומה של בלוטת התריס.

ATC מתפתחת לעיתים קרובות ממאירות קיימת בבלוטה כפי שמודגם על ידי ההימצאות הבו-זמנית של אזורים שעברו התמיינות וכאלו שלא עברו התמיינות בגידול. ATC מאופיינת על ידי הצטברות מספר שינויים אונקוגניים ומחקרים הדגימו כי מספר מוגבר של שינויים אונקוגניים גורם לעלייה בחוסר ההתמיינות ובאלימות הגידול.

הניהול הקליני של ATC דורש גישה רב-תחומית. על פי ההנחיות של ארגון בלוטת התריס האמריקאי יש לשקול ניתוח, רדיותרפיה ו/או כימותרפיה. בנוסף לטיפולים המקובלים, טיפולים מולקולריים חדשים הינם בעלי אופק מבטיח. תרופות אלו הינן לעיתים קרובות מעכבות של מספר רב של רצפטורי טירוזין קינאז וחלקן נוסו באופן מוצלח במחקרים קליניים. בהמשך לכך, כיום מתקיימים מחקרים קליניים שמעריכים את הבטיחות, היעילות וההשפעה של מעכבי טירוזין קינאז.

סקירה זו מתארת את המאפיינים הקליניים והפתולוגיים של ATC ומספקת תובנות לגבי הביולוגיה המולקולרית של המחלה. בנוסף, מבוצעת סקירה של הספרות העדכנית ביותר הנוגעת לטיפולים הסטנדרטים, החדשים ואלו שבפיתוח ל-ATC.

מקור:

Molinaro, E. et al. (2017) Nature Reviews Endocrinology. 13, 644

נושאים קשורים:  מחקרים,  בלוטת התריס,  קרצינומה אנאפלסטית,  סקירה,  טיפולים,  מעכבי טירוזין קינאז
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו