מחלת לב כלילית 16.07.2018

התערבות כלילית מלעורית בהנחיית FFR ותוצאים במחלת לב כלילית

האם התערבות כלילית מלעורית בהנחיית fractional flow reserve תהיה עליונה על טיפול תרופתי כטיפול ראשוני עבור מטופלים עם מחלת לב כלילית יציבה?

המערכת הקרדיו-וסקולארית (אילוסטרציה)
המערכת הקרדיו-וסקולארית (אילוסטרציה)

השוואה בין מטופלים עם מחלת לב כלילית יציבה והיצרות אחת או יותר עם השפעה המודינמית שקיבלו טיפול תרופתי עם או ללא התערבות כלילית מלעורית (PCI) בהנחיית FFR, מצאה כי הוספת PCI הפחיתה את הצורך בזילוח חירום מחודש והפחיתה את הסיכון לאוטם ולמוות. עם זאת, טיפול תרופתי הביא לתוצאים טובים מספיק לבדו בקרב מטופלים עם היצרויות ללא השפעות המודינמיות.

בבסיס מחקר זה עומדת השערה לפיה התערבות כלילית מלעורית (percutaneous coronary intervention - PCI) בהנחיית FFRי(fractional flow reserve) תהיה עליונה על טיפול תרופתי כטיפול ראשוני עבור מטופלים עם מחלת לב כלילית יציבה.

מבין 1,220 מטופלים עם היצרויות משמעותיות בבדיקת אנגיוגרפיה, אלו שהיו עם היצרות אחת לפחות בעלת השלכה המודינמית (FFR ≤0.80) הוקצו אקראית ל-PCI בהנחיית FFR וטיפול תרופתי או לטיפול תרופתי בלבד. מטופלים אצלם כל ההיצרויות היו עם FFR הגבוה מ-0.80 קיבלו טיפול תרופתי ונכללו במרשם. התוצא העיקרי היה הרכב של מוות, אוטם בשריר הלב או זילוח מחודש במסגרת חירום.

888 מטופלים עברו הקצאה (447 לקבוצת ה- PCI ו-441 לקבוצת הטיפול התרופתי). במהלך חמש שנים, שיעור התוצא העיקרי היה נמוך יותר בקבוצת ה- PCI בהשוואה לקבוצת הטיפול התרופתי (13.9% בהשוואה ל-27.0%, יחס סיכון [hazard ratio – HR]:י0.46, 95% רווח בר סמך: 0.34-0.63, p<0.001). ההבדל נבע מניתוחי חירום של זילוח מחודש, אשר אירעו בקרב 6.3% מהמטופלים בקבוצת ה-PCI בהשוואה ל-21.1% מהמטופלים בקבוצת הטיפול התרופתי (HR: 0.27, 0.18-0.41).

לא נמצאו הבדלים מובהקים בין קבוצת ה-PCI וקבוצת הטיפול התרופתי בשיעורי התמותה (5.1% בהשוואה ל-5.2%, בהתאמה; HR: 0.98, 0.55-1.75) או אוטם שריר הלב (8.1% בהשוואה ל-12.0%; HR: 0.66, 0.43-1.00). לא היה הבדל מובהק בשיעור התוצא העיקרי בין קבוצת ה-PCI לעוקבת המרשם (13.9% ו- 15.7%, בהתאמה; HR: 0.88, 0.55-1.39). הקלה מתעוקת חזה היתה ניכרת יותר לאחר PCI מאשר לאחר טיפול תרופתי.

בקרב מטופלים עם מחלת לב כלילית יציבה, אסטרטגיה התחלתית עם PCI בהנחיית FFR נקשרה לשיעור נמוך יותר באופן מובהק של תוצא מורכב עיקרי של מוות, אוטם לבבי או ניתוח חירום לזילוח מחודש בחמש שנים, בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד. מטופלים ללא היצרויות בעלות השלכות המודינמיות משמעותיות היו עם תוצאים טובים בטווח בארוך עם טיפול תרופתי בלבד.

מקור: 

 Five-Year Outcomes with PCI Guided by Fractional Flow Reserve
This article was published on May 22, 2018, at NEJM.org.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת לב כלילית,  התערבות כלילית מלעורית,  PCI,  FFR,  היצרות בעורק כלילי,  זילוח מחודש,  אוטם שריר הלב
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו