פיברוזיס ריאתי 17.10.2018

"תקיפת" קולטני TAM משפרת מנגנונים פיברוטיים בפיברוזיס אידיופתי של הריאה

החוקרים מצאו כי החומר היעיל ביותר כנגד קולטנים אלה הוא המולקולה הקטנה R428

תמונת CT של הריאות (מקור: ויקיפדיה)
תמונת CT של הריאות (מקור: ויקיפדיה)

Idiopathic Pulmonary Fibrosis - IPF - פיברוזיס אידיופתי של הריאה- מאופיינת על ידי שינוי אברנטי במבנה הריאות אשר מתקדם ופוגע בתפקוד הריאתי באופן תלוי RTK - receptor tyrosine kinase.

ידוע כי ביטוי ופעילות ה-RTK, Gas6 - growth arrest–specific 6, Tyro3 TYRO3 - protein tyrosine kinase 3 ו-Axl -  anexelekto מוגברים ב-IPF.

מטרת המחקר זה הייתה לקבוע האם "תקיפת" RTK אלו תעכב הפעלת פיברובלסטים והתפתחות של פיברוזיס ריאתי.

החוקרים השתמשו באנליזות גנומיות כמותיות, פרוטאומיות ופונקציונאליות על מנת לקבוע ביטוי והפעלת ה-RTK, Gas6/TAMי(Tyro3, Axl ו-TAM- Mertk) ברקמות ופיברובלסטים מריאות תקינות וריאות עם IPF. ההשפעה הפרופיברוטית של מסלולי RTK אלו נבדקה בפיברוזיס ריאתי הנגרם על ידי בלאומיצין ובעכברי SCID/Bg אשר פיתחו פיברוזיס ריאתי לאחר מתן תוך ורידי של פיברובלסטים מ-IPF ראשוני.

החוקרים מצאו כי Gas6, Axl ו-Tyro3 היו מוגברים ב-IPF המתקדמת לאט או מהר לעומת ריאות תקינות. "תקיפת" מסלולים אלו עם נוגדנים ספציפיים או מולקולות קטנות הדגימה כי שימוש השימוש במולקולות הינו יעיל יותר in vitro ו-in vivo. בפרט, מעכב קולטן ה-TAM, R428 (הידוע גם בשמו BGB324) עיכב באופן מובהק סטטיסטית את הסנתוז, הנדידה והפרוליפרציה של פיברובלסטים ב-IPF לעומת חומרים אחרים ה"תוקפים" את קולטן ה-Gas6/TAM. לבסוף, אובדן ביטוי Gas6 הפחית את התגובה הפיברוטית הריאתית לבלאומיצין וטיפול עם R428 עיכב פיברוזיס ריאתי בעכברי SCID/Bg מואנשים.

מסקנת החוקרים היא כי פעילות קולטן ה-Gas6/TAM תורמת להפעלה של פיברובלסטים ריאתיים ב-IPF. ממצא זה מרמז כי "תקיפת" מסלול ה-RTK יכול להוות אסטרטגיה אנטי-פיברוטית יעילה במחלה זו.

מקור: 

Espindola, M.S. et al.  (2018) AJRCCM. 197(11).

נושאים קשורים:  מחקרים,  IPF,  פיברובלסטים,  פיברוזיס,  RTK,  TAM,  Gas6,  טיפול
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו