פרקינסון 05.12.2018

גירוי מוחי עמוק והתקדמות רעד במנוחה במחלת פרקינסון מוקדמת

האם ההתקדמות של מאפיינים מוטוריים אינדיבידואליים מושפעת מביצוע מוקדם של גירוי מוחי עמוק במחלת פרקינסון מוקדמת

פעילות עצבית במוח. הדמיה
פעילות עצבית במוח. הדמיה

במחקר חדש שנערך במספר מרכזים בארה"ב, והתפרסם בכתב העת Neurology, ביקשו החוקרים להעריך האם ההתקדמות של מאפיינים מוטוריים אינדיבידואליים מושפעת מביצוע מוקדם של גירוי מוחי עמוק (deep brain stimulation, DBS).

החוקרים ביצעו ניתוח נתונים פוסט הוק של ציוני ה-Unified Parkinson's Disease Rating Scale–IIIי(UPDRS-III), לאחר הפסקת טיפול (washout) של שבעה ימים, מתוך מאגר הנתונים של מחקר הפיילוט "2-year DBS in early Parkinson disease".

במחקר פיילוט פרוספקטיבי זו גויסו מטופלים עם מחלת פרקינסון בגילאים 50-75 שנים, אשר טופלו בתרופות למחלת פרקינסון במשך 6 חודשים עד 4 שנים, וללא היסטוריה של דיסקינזיה או תנודות מוטוריות נוספות. מטופלים אלו עברו הקצאה אקראית לקבל טיפול תרופתי מיטבי (optimal drug therapy, ODT) או DBS יחד עם ODT.

בבייסליין ולאחר 6, 12, 18 ו-24 חודשים, כל המטופלים הפסיקו את הטיפול במחלת פרקינסון במשך שבוע (תרופות וגירויים מוחיים חשמליים). סעיפים בציון ה-UPDRS-III המתייחסים למצב "OFF" הושוו בין קבוצת ה-ODT לקבוצת ה-DBS + ODTי(n=28), כאשר סעיפים עם הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות עברו אנליזות נוספות.

השינוי מהבייסליין עד 24 חודשים בציון ה-UPDRS-III במצב "OFF" המתייחס לרעד במנוחה היה גרוע יותר במטופלים אשר קיבלו ODT בהשוואה ל-DBS + ODTי(p=0.002). שיפועי הרעד במנוחה מהבייסליין עד 24 חודשים היו לטובת DBS + ODT הן במצב "OFF" והן במצב "ON" בזמן טיפול (p<0.001 ו-p=0.003, בהתאמה). יותר מטופלים בקבוצת ה-ODT פיתחו רעד חדש במנוחה באיברים אשר לפני כן היו ללא רעד במנוחה, בהשוואה לקבוצת ה-DBS + ODTי(p=0.001).

החוקרים מסכמים שתוצאות המחקר מצביעות על כך ש-DBS בשלב מוקדם של מחלת פרקינסון יכול להאט את ההתקדמות של רעד במנוחה. החוקרים ממשיכים ומציינים שיש צורך במחקרים נוספים בקוהורט גדול יותר, ושתוצאות המחקר יעברו בחינה נוספת במחקר קליני phase III רב-מרכזי, שאושר על ידי ה-FDA, שתעריך DBS במחלת פרקינסון מוקדמת.

מקור:

Mallory L. Hacker, Mahlon R. DeLong, Maxim Turchan, Lauren E.Heusinkveld, Jill L. Ostrem, Anna L. Molinari, Amanda D. Currie, Peter E. Konrad, Thomas L. Davis, Fenna T. Phibbs, Peter Hedera, Kevin R. Cannard, Lea T. Drye, Alice L. Sternberg, David M. Shade, James Tonascia, David Charles. Effects of deep brain stimulation on rest tremor progression in early stage Parkinson disease. Neurology. June 2018, 10.1212/WNL.0000000000005903; DOI:10.1212/WNL.0000000000005903

נושאים קשורים:  מחקרים,  רעד,  גירוי מוחי עמוק,  DBS,  הפרעות מוטוריות,  מחלת פרקינסון,  פרקינסון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו