מחלת כליה סופנית 21.01.2019

ניבוי של סיבוכים אחרי קטיעת גפה תחתונה במטופלים עם מחלת כליה סופנית

החוקרים ביקשו לקבוע אילו גורמים משפיעים על סיבוכים אחרי ניתוח LEA במטופלים עם ESRD על רקע סוכרת

מטופלים עם מחלת כליה סופנית (end‐stage renal disease, ESRD) על רקע סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לקטיעה של גפה תחתונה (lower extremity amputation, LEA) וסיבוכים בתר-ניתוחיים בהשוואה למטופלים ללא ESRD על רקע סוכרת. במחקר חדש, שנערך ב-Korea University Guro Hospital בסיאול, דרום קוריאה, והתפרסם בכתב העת Nephrology, ביקשו החוקרים לקבע אלו גורמים משפיעים על סיבוכים אחרי ניתוח LEA במטופלים עם ESRD על רקע סוכרת.

41 מטופלים עם ESRD על רקע סוכרת (סך הכול 46 קטיעות) אשר עברו LEA גויסו למחקר. החוקרים עברו באופן רטרוספקטיבי על הרשומות הרפואיות הממוחשבות בכדי לזהות מנבאים של סיבוכים בתר-ניתוחיים. התוצאות סווגו לשלוש קטגוריות: ללא סיבוכים, סיבוכים מינוריים (פצעים אשר טופלו מקומית או באנטיביוטיקה פומית) וסיבוכים מז'וריים (התערבות ניתוחית, קטיעות נוספות או שגרמו לתחלואה-נלווית מסכנת חיים או תמותה).

נתונים סטטיסטיים: באמצעות אנליזת רגרסיה לוגיסטית רב-משנית מצאו החוקרים שספסיס (אלח דם) בזמן ביצוע הקטיעה (p=0.007) הוא גורם הסיכון המובהק היחיד לסיבוכים מז'וריים, עם יחס צולב שמצביע על סיכון של פי 8.16 לניתוח נוסף או תמותה בהשוואה למטופלים ללא ספסיס.

סיכום: לאור הממצאים החוקרים מסכמים שספסיס סביב הניתוח מהווה גורם סיכון בלתי-תלוי לסיבוכים מז'וריים אחרי LEA במטופלים עם ESRD על רקע סוכרת. החוקרים ממליצים על זהירות מיוחדת בביצוע LEA במטופלים עם ESRD על רקע סוכרת אשר נמצאים גם במצב של ספסיס. קטיעה מוקדמת, עוד לפני התפתחות של ספסיס, היא עדיפה.

מקור:

Park, Y. H., Song, J. H., Choi, G. W. and Kim, H. J. (2018), Predictors of complication following lower extremity amputation in diabetic end‐stage renal disease. Nephrology, 23: 518-522. doi:10.1111/nep.13066

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  מחלת כליה סופנית,  קטיעה,  סיבוכים בתר-ניתוחיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו