פסוריאזיס 12.09.2019

ממה מושפעות רמות אדיפונקטין של חולי פסוריאזיס?

מחקר על אלפי חולי ספחת בדק האם וכיצד מושפעות רמות החלבון אדיפונקטין של חולים אלה מגורמים שונים כמו השמנה, תסמונת מטבולית וטיפול במחלה

פסוריאזיס, מרפקים (צילום: אילוסטרציה)

אדיפונקטין (Adiponectin) הוא חלבון המופרש מתאי רקמת שומן (אדיפוציטים) וייתכן שיש לו תפקיד בהקשר של תחלואה לבבית-מטבולית נלווית אצל חולי ספחת (פסוריאזיס).

מטרתו של מחקר זה, שהיה מבוסס על ניתוח המשך, היתה להעריך את השפעתם של השמנת יתר, תסמונת מטבולית, חומרת הספחת וטיפול עם סקוקינומב (Secukinumab) או עם אטנרספט (Etanercept) על אדיפונקטין.

בניתוח נתונים זה נכללו שלושה מחקרי שלב 3 שנערכו על חולי ספחת חמורה מסוג פלאק (Plaque psoriasis). בוצעו חישובי מתאם בין רמות אדיפונקטין לבין ניקוד במדד לשטח הספחת וחומרתה (PASI), מדד מסת גוף, ותחלואות נלוות. בנוסף, נבדקה השפעתן של סקוקינומב, אטנרספט ואינבו על רמות אדיפונקטין.

במחקר נכללו נתוניהם של 3,010 מטופלים, מתוכם ל-71.2% היה מדד מסת גוף גבוה מ-25. רמות אדיפונקטין היו גבוהות באופן מובהק אצל מטופלים בעלי מדד מסת גוף נמוך יותר (מקדם המתאם של פירסון = 0.23-, P<0.0001) ואצל מטופלים ללא תסמונת מטבולית, בהשוואה למטופלים בעלי מדד מסת גוף גבוה יותר ותסמונת מטבולית.

ניקוד PASI היה בעל קשר שלילי לרמות אדיפונקטין (מקדם המתאם של פירסון = 0.065-, P=0.0004). עם זאת, המתאם היה חלש ביותר, ולכן נטול משמעות קלינית. במהלך הטיפול עם סקוקינומב או אטנרספט למשך למעלה מ-52 שבועות, רמות אדיפונקטין נותרו יציבות.

החוקרים הסיקו שתסמונת מטבולית ומדד מסת גוף הם גורמי מפתח בהשפעה על רמות אדיפונקטין בקרב חולי ספחת. לחומרת הספחת ולטיפול נגד ספחת לא הייתה השפעה רלבנטית על רמות אדיפונקטין.

מקור:

Gerdes, S. et al. (2019). Journal of Dermatological Treatment. 9: 1-4

נושאים קשורים:  מחקרים,  ספחת,  אדיפונקטין,  מדד מסת גוף,  תסמונת מטבולית,  פסוריאזיס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
18.09.2019, 20:11

מדוע לא עוסקים/מפרסמים/מתייחסים גם לאורטיקריה הכרונית העיקשת עם אנגיואדמה, המקשה ככ על איכות חיים עד לסיכונם? מדוע אין התייחסות ראויה למחלה נוראי זו?