איל 17.11.2019

סוכרתיים? כך תהפכו למטופלים מעורבים יותר

הדרך הטובה ביותר להתגייס למען בריאותכם היא להבין מול מה אתם מתמודדים ומהן אפשרויות הטיפול שעומדות בפניכם

בדיקת סוכרת (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

מאחר שסוכרת מסוג 2 היא מחלה שהטיפול בה משלב שינויים באורח חיים וטיפול תרופתי, ככל שהמטופלים מעורבים יותר כך גדל הסיכוי שמצבם ישתפר. אבל איך בדיוק הופכים להיות מטופלים מעורבים יותר? ומה חשוב לדעת בעת בחירת הטיפול התרופתי? ובכן, הדרך הטובה ביותר להתגייס למען בריאותכם היא להבין מול מה אתם מתמודדים ומהן אפשרויות הטיפול שעומדות בפניכם.

סיבת המוות המובילה אצל חולי סוכרת נובעת ממחלות לב וכלי דם, חשוב לנו שתקבלו את המידע הנדרש על הקשר בין סוכרת למחלות לב, כך שתוכלו להפחית את הסיכון לסיבוכים ותשמרו על בריאותכם.

דברים שכדאי לשאול את הרופא המטפל

לאחר שעברתם בדיקת דם והתברר שערכי הסוכר שלכם גבוהים ושאתם חולים בסוכרת סוג 2, השלב הראשון בהתמודדות עם מצבכם הוא צבירת מידע. אחד המקורות המהימנים ביותר למידע על סוכרת בכלל ועל השלכותיה הפיזיות בפרט, כולל הקשר שלה למחלות לב, הוא עמוד הפייסבוק של איל – אגודה ישראלית לסוכרת. מעבר לכך, כמובן שגם הרופא המטפל הוא מקור מידע מצוין ולכן ריכזנו למענכם כמה מהשאלות החשובות ביותר שכדאי להציג בפניו.

  1. מהי דרגת החומרה של המחלה שלי?

סוכרת היא מחלה א-סימפטומטית או במילים אחרות, מחלה שלאו דווקא תרגישו בה. לכן, ישנם מקרים רבים שבהם קשה להעריך באיזה שלב של המחלה אתם נמצאים, אלא אם כבר פיתחתם סיבוכים כמו פגיעה בעיניים, בכליות, בעצבים או מחלות לב וכלי הדם, כי זהו סימן שהמחלה קיימת כבר מזה זמן. לכן, שאלו את הרופא אם יש לו דרך להעריך באיזה שלב של המחלה אתם נמצאים ומהי דרגת החומרה שלה.

  1. מה גרם לסוכרת?

כדי שתוכלו להבין מהו הטיפול המתאים למצבכם, כדאי להבין קודם כל מה גרם להתפתחותה של הסוכרת מלכתחילה. שתי הסיבות המרכזיות להתפתחותה של סוכרת הם השמנה והרס תאי הבטא שמייצרים את האינסולין בלבלב.

  1. האם ישנם גם גורמים גנטיים?

לא פעם סוכרת מסוג 2 נובעת מגורמים גנטיים, שאליהם מצטרפים גם גורמים של אורח חיים. אם נמצא שיש לכם נטייה גנטית חשוב שתדעו זאת כדי שתוכלו להמליץ גם לבני משפחתכם להיבדק ולעקוב אחר רמות הסוכר בדמם. גילוי מוקדם יכול לעזור להתמודד עם המחלה בהצלחה.

  1. מהו הטיפול המתאים למצבי?

כל טיפול בסוכרת מסוג 2 מותאם באופן אישי למטופל ולוקח בחשבון את גורמי המחלה ואורח החיים של המטופלים. על פי רוב, הטיפול יכלול שילוב של טיפול תרופתי עם שינויים באורח החיים.

חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה למחלות לב ובראשן לחץ דם גבוה, מחלת לב כלילית (היצרות של דפנות העורקים שפוגעת ביכולת שלהם להוביל דם עשיר בחמצן ללב), מחלת עורקים היקפיים (שפוגעת ביכולת של כלי הדם להוביל דם לידיים ולכפות הרגליים) ואי ספיקת לב (מצב שבו הלב לא מזרים די דם לכל חלקי הגוף). לכן, חשוב לשאול את הרופא על טיפול תרופתי שיפחית את הסיכון שלכם לחלות במחלות לב.

  1. מהם יעדי המטרה לאיזון הסוכרת שלי?

מאחר שמצבו של כל מטופל הוא שונה, חשוב להבין מהם יעדי ערכי הסוכר האישיים שלכם. ערכים אלה נגזרים מגילכם ומאורח החיים, כשגם מחלות רקע (אם קיימות כאלה) נלקחות בחשבון. ברגע שתכירו את יעדי המטרה לאיזון הסוכרת שלכם, תוכלו לדעת מהי תכיפות המעקבים שעליכם לבצע ולהיות מעורבים יותר בהגעה ליעדי המטרה. אם תמדדו את רמות הגלוקוז והכולסטרול בדמכם ואת לחץ הדם שלכם אחת לשלושה חודשים, תאפשרו גם לכם וגם לרופא שלכם לעקוב אחרי טווחי היעד שלכם ואחר השיפור במצבכם.

הישארו תמיד מעודכנים ושימו לב ללב עם כל המאמרים, המחקרים והמידע על מחלת הסוכרת בעמוד הפייסבוק של אגודה ישראלית לסוכרת.

המידע אינו מהווה תחליף להתייעצות רפואית. למידע נוסף על סיבוכים קרדיווסקולאריים בקרב הסובלים מסוכרת סוג 2, פנו אל הרופא המטפל.

מוגש כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק בע"מ.

נושאים קשורים:  איל
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו