שימור הפוריות 09.12.2019

שימור והקפאת עוברים, ביציות ורקמת שחלות לחולות סרטן

האינדיקציות, מגבלות הגיל ופרוטוקולי גירוי השחלות בהליכי שימור בהקפאה מגוונים מאוד בין המוסדות שונים

פוריות (אילוסטרציה)

שיעורי ההישרדות של חולות סרטן השתפר משמעותית בזכות התקדמות באונקולוגיה. שמירה על הפוריות בקרב חולות סרטן מהווה כעת משימה רפואית חשובה. קבוצת חוקרים בהובלת המחלקה למיילדות וגינקולוגיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת טוקיו, טוקיו, יפן ביצעה הערכה לאומית של השימוש בהקפאת עוברים, ביציות ורקמות שחלות בחולות סרטן ביפן.

החוקרים שלחו סקרים ל-613 מוסדות מיילדותיים ומכוני פוריות המאושרים על ידי ממשלת יפן. הסקרים כללו שאלון אודות שימור עוברים בחולות סרטן בין ינואר 2011 לדצמבר 2015. לאחר מכן למוסדות שאכן ערכו שימור לחולות סרטן נשלח שאלון שני.

החוקרים קיבלו חזרה תשובות מ-481 (78.5%) מוסדות. בקרבם 126 (26.2%) ערכו הקפאה ושימור פריון לחולות סרטן. ל-126 מוסדות אלה נשלח שאלון שני. מתוכם 108 (85.7%) מוסדות השיבו.

ב-108 המוסדות נערכו 1,085 הליכים של שימור והקפאת עוברים או ביציות ו-122 הליכי שימור שחלות ורקמת שחלות עבור חולות סרטן. שימור קריופרסרבטיון (הקפאה) בוצע בעיקר עבור חולות סרטן השד (~70%), ואחריהן חולות עם ממאירות המטולוגית.

בסך הכל בוצעו 361 ו-19 מחזורי העברת עוברים עבור מטופלות שעובריהן והביציות הוחזקו בשימור בהתאמה. 42 ו-7 מוסדות, בהתאמה, דיווחו על תוצאות הריון לאחר השבת עוברים בחולות שעברו שימור עוברים או ביציות בהתאמה. עם זאת, הריון לא נצפה בשבעת המקרים שעברו הפריה מהשבת רקמת שחלות.

החוקרים חשפו כי האינדיקציות, מגבלות הגיל ופרוטוקולי גירוי השחלות בהליכי שימור בהקפאה מגוונים מאוד בין המוסדות שונים. הם מסיקים כי יש להקים מערכת רישום ארצית לאונקו-פוריות (oncofertility) כדי להעריך את הבטיחות והיעילות של המערכת הנוכחית.

מקור:

Sanada, Yuko, Miyuki Harada, Chisato Kunitomi, Mayuko Kanatani, Gentaro Izumi, Tetsuya Hirata, Tomoyuki Fujii et al. "A Japanese nationwide survey on the cryopreservation of embryos, oocytes and ovarian tissue for cancer patients." Journal of Obstetrics and Gynaecology Research (2019).

נושאים קשורים:  שימור הפוריות,  סרטן השד,  מחקרים