תחלואה לבבית 15.12.2019

האם טיפול חסך אנדרוגן בסרטן הערמונית קשור למחלות לב וכלי דם?

אבירטרון ואנזלוטמיד עשויים להגביר באופן משמעותי את שכיחות אירועי הלב אצל חולי סרטן הערמונית

קבוצת חוקרים מבייג'ינג פרסמה החודש סקירה ומטה-אנליזה מקיפה בנוגע לשאלה האם טיפול בחסך אנדרוגן (ADT) קשור לסיכון מוגבר להתפתחות של מחלות לב וכלי דם. מטרת המטה-אנליזה הייתה לחקור את הקשר בין ADT לבין הסיכון לאירועי לב.

לבדיקה שיטתית ומטא-אנליזה זו, החוקרים חיפשו בבסיסי נתונים מראשיתם ועד אפריל 2019 מחקרים מבוקרים אקראיים (RCT) או מחקרי תצפית שדיווחו על נתונים על מתן ADT ועל שכיחות אירועי לב. הקשר הוערך באמצעות הערכת יחס סיכון יחסי (RR) ומרווחי ביטחון של 95% (CI).
הסיכון ללקות באוטם שריר הלב חריף (AMI) נמצא מוגבר משמעותית בקבוצת ADT בהשוואה לקבוצת הביקורת; (RRי= 1.19; 95% רווח סמך CI,י1.02-1.39; P<.05). כמו כן נצפה הבדל משמעותי בין מחלות לב וכלי דם (CVD) לבין ADT, עם סיכון RR = 1.25; 95%, 1.11-1.40; P<.05.

לעמות זאת, המחקר אישש כי ADT אינו קשור לעלייה בשכיחות של מוות לבבי פתאומי (SCD)י(RR = 1.13; CI 95%, 0.92-1.38; P = .24).יAMI ו-CVD לא היו קשורים למשך זמן הטיפול ב-ADT, מה שמחליש מעט את הטענה לקשר סיבתי בין הגורמים. בנוסף, ה-RR לסיכון ל-CVD היה 1.28 (95% CI,י1.01-1.62
P<.05) לגברים עם סרטן בפרוסטטה המטופלים בתרופות הורמונליות חדשות.

התוצאות המאוחדות מהסקירה והמטא-אנליזה אכן הדגימו כי ADT יכול להעלות משמעותית את הסיכון ל-CVD ו-AMI, אך לא ל-SCD. לצורות שונות של ADT יש השפעה שונה על הסיכון למחלות לב וכלי דם. המטא-אנליזה הנוכחית גם הצביעה כי שימוש ארוך טווח ב-ADT אינו קשור לעלייה בסיכון ל-AMI ו-CVD. אבירטרון ואנזלוטמיד עשויים להגביר באופן משמעותי את שכיחות אירועי הלב אצל חולי סרטן הערמונית.

מקור:

Liang, Zhen, Jun Zhu, Longlong Chen, Yawei Xu, Yongjiao Yang, Rui Hu, Wei Zhang et al. "Is Androgen Deprivation Therapy for Prostate Cancer Associated with Cardiovascular disease? A Meta‐Analysis and systematic review." Andrology (2019).

נושאים קשורים:  תחלואה לבבית,  קולטן אנדרוגן,  סמנים ביולוגיים,  סרטן הערמונית עמיד לסירוס,  אנזלוטמיד,  אבירטרון,  אוטם לב,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו