קורונה וסוכרת 07.10.2020

פרופ' נעים שחאדה: "חייבים לקדם פתרונות ציבור הסוכרתיים שנמצאים בסיכון, לפני שיהיה מאוחר מדי"

עדויות קליניות מבוססות מראות כי יותר סוכרתיים נפטרו כתוצאה מנגיף הקורונה. מחקר חדש מארה"ב מראה כי כמעט מחצית מהנפטרים מקורונה היו סוכרתיים- אסור שנגיע למספרים הללו בישראל, במיוחד שיש פתרונות שיכולים לעזור

חולת קורונה. אילוסטרציה

כיום חיים בישראל מעל חצי מיליון סוכרתיים ועוד חצי מיליון טרום סוכרתיים. סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לסיבוכים ותמותה מקורונה. על פי מחקר צרפתי, שפורסם בסוף מאי 2020 בכתב העת של האיגוד האירופאי לחקר הסוכרת Diabetologia,י10% מהסוכרתיים החולים בקורונה מתים תוך 7 ימים; וכ-20% אחוז מהסוכרתיים החולים בקורונה נזקקים להנשמה. כמו כן, נתונים מדאיגים עוד יותר פורסמו בימים האחרונים על ידי ארגון הסוכרת האמריקאי על פיהם קרוב ל-40% מהנפטרים מקורונה היו סוכרתיים. עלינו לדאוג לכך שלא נגיע למספרים המפחידים הללו בישראל.

במציאות המורכבת שנוצרה, הסוכרתיים נמצאים בקבוצת סיכון משמעותית. יחד עם זאת, הטיפול בסוכרת חייב להימשך, וזהו טיפול הדורש לעיתים קרובות מעקב צמוד של הרופא המטפל בכדי להגיע לתוצאות אופטימליות. אני שומע על אינספור סוכרתיים שמעדיפים להימנע מביקור במרפאות בקופת החולים מהחשש להידבק בנגיף וכך, מגיעים למצבים מסכני חיים בין היתר כתוצאה מסוכרת שאינה מאוזנת. כמו כן, מרבית הסוכרתיים מסוג 2  לעיתים סובלים מעודף משקל ו/או השמנת יתר, ופגיעה באיברי מטרה שונים. הם מאוד מודאגים ולכן נשארים מבוצרים בבתיהם מתחילת התפרצות המגפה בישראל, ואין לנו אינדיקציה למצבם הבריאותי.

"חייבים ליישם בישראל פתרונות לסוכרתיים באופן מידי"

מחקרים בעולם מצאו כי איזון טוב יותר קשור בהפחתת התמותה. על פי הנתונים מה-NHS באנגליה נמצא כי בסוכרתיים מסוג 1 יש עלייה של פי 3 בתמותה בין הקבוצה של החולים שלא היו מאוזנים כלל לעומת אלה עם האיזון הטוב. כמו כן, בקרב סוכרתיים מסוג 2 יש עלייה בתמותה של פי 1.6 בין אלה שלא היו מאוזנים כלל לאלה באיזון האופטימלי. ישראל חייבת לתת פתרונות מידיים לסוכרתיים לפני שיהיה מאוחר מדי. סוכרת היא מחלה פרוגרסיבית אשר עלולה לגרום לסיבוכים עתידיים במידה וערכי הסוכר אינם מאוזנים.

ישנם פתרונות אשר מיושמים ברחבי העולם וגם זמינים בישראל. מדינות כמו איטליה, ספרד וארה"ב שינו את מדיניות הטיפול בסוכרת ואפשרו גישה רחבה וקלה יותר לטכנולוגיות ותרופות. ארגון ה-FDA, אישר במהלך יולי 2020 שימוש באפליקציות לחולים במחלות כרוניות, כמו סוכרת, אשר מאפשרת לרופא לעקוב אחר מצב הסוכרתי בכל רגע נתון ולשנות פרקטיקת טיפול בהתאם. טכנולוגיות אלה זמינות גם בישראל והן מוכנות לשימוש.

מדינת ישראל חייבת לתת גישה למערכות דיגיטליות מתקדמות אשר מאפשרות לרופאים מעקב מרחוק ומיתרות את הצורך של הגעת המטופלים לקופת החולים. הצוות הרפואי יכול לבצע החלטות טיפוליות מרחוק ללא כל מגע עם המטופל. עצם העובדה שהמטופל לא חייב להגיע למרפאה מצמצמת באופן משמעותי את פוטנציאל חשיפתם לנגיף הקורונה.

יתרה על כן, ובמטרה למנוע סיבוכים מסכני חיים כמו תנודות קיצוניות ברמות הסוכר חשוב לסייע גם באמצעות ניטור סוכר רציף –במיוחד עבור נוטלי האינסולין, באמצעות הזרקות או משאבות אינסולין, חולים אלו חשופים יותר ל"נפילות סוכר" מסוכנות.

אי הכללת מערכות דיגיטליות כאלה והמשך התפרצות נגיף הקורונה בישראל מהווה גזר דין עבור ציבור הסוכרתיים. מדינת ישראל חייבת לסייע לציבור גדול זה במיידי וליישם פתרונות שיעזרו לציבור הסוכרתיים.

פרופ' נעים שחאדה, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת

 

נושאים קשורים:  קורונה וסוכרת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו