סוכרת 22.11.2020

קליניקה וירטואלית לניהול טיפול עצמי בסוכרת – עד כמה זה יעיל וישים?

כיצד התקבלה מערכת מבוססת אינטרנט לניהול סוכרת בקרב חולים שמטופלים ביומיום במשאבת אינסולין?

משאבת אינסולין (צילום: אילוסטרציה)

לשימוש בעזרים מבוססי אינטרנט לסיוע בניהול הטיפול בסוכרת יש את הפוטנציאל לספק למטופלים מידע ותמיכה להם הם זקוקים על מנת להפוך למטפלים עצמיים יעילים. מטרת המחקר היתה להעריך את היכולת והיעילות של קליניקה וירטואלית מבוססת אינטרנט שעוצבה במטרה לאפשר ניהול עצמי של טיפול אצל חולים שהשתמשו במשאבת אינסולין בטיפול בסוכרת.

17 מטופלים הצטרפו לקליניקה הוירטואלית למשך שישה חודשים. המערכת אפשרה למטופלים לתקשר עם גורמים מקצועיים במערכת הבריאות, לשוחח עם משתמשים נוספים ולגשת למידע. המוגלובין מסוכרר, איכות חיים ויעילות עצמית נוטרו במצב הבסיסי ולאחר שישה חודשים. שאלונים וראיונות בחנו את חוויית המשתמש של המטופלים.

תוצאות המחקר הראו שהמטופלים חשו כי הקליניקה הוירטואלית היתה קלה לשימוש והם דירגו באופן חיובי את התכנון שלה. תמיכה מעמיתים היתה הגורם המוערך ביותר ולוח הדיונים היה המרכיב שהיה בשימוש הרב ביותר. כל המשתתפים נתנו דירוג גבוה לקליניקה בנושא שיפור התקשורת עם עמיתים, אך רק כמה הסכימו שהיא שיפרה את התקשורת עם הגורמים המקצועיים במערכת הבריאות.

לא נמצאו שיפורים משמעותיים בתחום הפיזיולוגי והפסיכולוגי. גם במדידות ההמוגלובין המסוכרר לא נמצאו הבדלים לפני ולאחר השימוש באמצעי הוירטואלי הניסויי.

החוקרים סיכמו כי שימוש במערכת מבוססת אינטרנט לטובת סיוע בניהול סוכרת נראה כאמצעי ישים אשר התקבל היטב על ידי המטופלים. במחקר לא  זוהתה השפעה חיובית על איכות החיים והיעילות העצמית אצל מטופלים אשר טופלו עם משאבות אינסולין יומיות.

מקור: 

Amy Jennings et. al (2020) Journal of Medical Internet Research DOI: 10.2196/jmir.1111

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  ניהול עצמי,  קליניקה וירטואלית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו