סרטן המעי הגס 13.06.2021

יחס לימפוציטים ל-CRP: גורם מנבא להישרדות ב-mCRC?

המחקר בחן את היכולת של מדדים שונים מבוססי דלקת ניסה להעריך את הפרוגנוזה של חולי סרטן גרורתי של המעי הגס והחלחולת

תאי T לימפוציטים. אילוסטרציה

במאמר זה מוצג מחקר שבחן את היכולת של מדדים שונים מבוססי דלקת להעריך את הפרוגנוזה של חולי סרטן גרורתי של המעי הגס והחלחולת, ומצא כי ליחס לימפוציטים ל-CRP יכולת טובה לניבוי ההישרדות של חולים אלה.

דלקת מערכתית תורמת להתקדמות של ממאירויות. לאחרונה הוכח שהיחס בין לימפוציטים ל-CRP עשוי לנבא את הישרדותם של חולי סרטן המעי הגס והחלחולת שעברו ניתוח, אך השאלה האם יש לו ערך פרוגנוסטי בקרב חולים עם סרטן גרורתי בלתי נתיח המעי הגס והחלחולת טרם התבררה.

בכתב העת Diseases of the Colon & Rectum פורסם מחקר רטרוספקטיבי שנערך במרכז שלישוני רב תחומי ביפן, שמטרתו לבחון את הערך הפרוגנוסטי של מדדים פרוגנוסטיים מבוססי דלקת בקרב חולים עם סרטן גרורתי של המעי הגס והחלחולת, תוך מיקוד ביחס בין לימפוציטים ל-CRP.

במחקר נכללו רצף של 756 חולים הסובלים מסרטן גרורתי בלתי נתיח של המעי הגס והחלחולת, שטופלו עם כימותרפיה מערכתית בשנים 2000 עד 2015. הערך הפרוגנוסטי של היחס לימפוציטים ל-CRP הוערך בעזרת חד משתנים ורב משתנים. כמו כן, נערך ניתוח עקומה אופיינית למסווג (ROC) תלוי-זמן בכדי להשוות את ההשפעה הפרוגנוסטית של יחס הלימפוציטים ל-CRP לזה של יחס הנויטרופילים ללימפוציטים, יחס הטסיות ללימפוציטים, יחס הלימפוציטים למונוציטים או ציון ה modified Glasgow Prognostic Score.  התוצא העיקרי שנמדד היה המתאם בין ציונים פרוגנוסטיים להישרדות הכוללת.

זמני ההישרדות החציוניים של חולים עם יחס לימפוציטים ל-CRP גבוה, בינוני ונמוך היו 29.4, 19.3 ו- 13.1 חודשים בהתאמה (p <0.001). בכל תתי-הקבוצות שחולקו על פי גורמי מפתח פרוגנוסטיים (סטטוס ביצועי, שימוש בסוכנים מכווני מטרה, רמות CEA גבוהות טרם הטיפול, הצד במעי בו נמצא הגידול, קטגוריית M וכריתה ראשונית של הגידול), ניתן היה לרבד בבירור את פרוגנוזת החולה לשלוש שכבות, לפיח יחס הלימפוציטים ל-CRP. בניתוח רב משתני עלה כי יחס נמוך היה מקושר באופן בלתי תלוי להישרדות נמוכה (יחס נמוך לעומת גבוה: יחס סיכונים 1.96, p <0.001; בינוני לעומת גבוה: יחס סיכונים 1.44, p <0.001).

ניתוח ROC תלוי-זמן העלה כי יחס הלימפוציטים ל-CRP היה הגורם המנבא הרגיש ביותר להישרדות מתוך כל מדדי הפרוגנוזה מבוססי הדלקת באופן מתמשך.

מקור:

Nakamura, Yuya et al. Diseases of the Colon & Rectum. 2021 May 10.doi: 10.1097/DCR.0000000000002059

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן גרורתי של המעי הגס והחלחולת,  פרוגנוזה,  מדדי דלקת,  לימפוציטים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו