סרטן שד מטפלסטי 26.01.2022

האם טיפול כימותרפי מועיל למטופלות עם סרטן שד מטפלסטי?

נמצא כי ייתכן וטיפול כימותרפי מועיל רק למטופלות עם סרטן שד מטפלסטי חיובי לקולטנים להורמונים אשר נמצאות בסיכון מוגבר

רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)
רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

סרטן שד מטפלסטי (Metaplastic Breast Cancer - MBC) הינו סוג נדיר ואלים של סרטן שד. היעילות של טיפול כימותרפי (Chemotherapy - CT) עבור MBC מוטלת בספק. במחקר זה החוקרים ביקשו להעריך את יעילות ה-CT בשילוב עם מצב הקולטנים להורמונים (Hormone Receptor - HR) עבור מטופלות עם MBC בסיכון מוגבר (T1-4M2-3M0 או T4N0-1M0), על פי התאמת ציוני נטייה (Propensity Score Matching - PSM).

המחקר בוצע בשיטה רטרוספקטיבית בו ניתחו מקרים של MBC מתוך מאגר נתונים SEER. החוקרים בחנו שרידות מסוימת עבור סרטן שד (Breast Cancer Specific Survival - BCSS) בעזרת עקומת קפלן-מאייר. החוקרים השתמשו גם במודל סיכון יחסי ע"ש COX לצורך הערכה של BCSS.יPSM בוצע על ידי התאמה של מקרה-מקרה ביקורת ביחס של 1:1.

למחקר גוייסו 3,116 מטופלות. משך המעקב החציוני עמד על 44 (טווח של 1-321) חודשים. כ-62.5% מהמטופלות קיבלו CT.י23% מהמטופלות היו עם קולטנים להורמונים. תוצאות המחקר הדגימו כי ישנו הבדל מובהק בסיכון להישנות המחלה בין מטופלות עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים לבין אלו עם סרטן שלילי לקולטנים אלו. במודל הרגרסיה הרב-משתנית על שם COX נמצא כי CT לא היטיב עם מטופלות עם MBC, ומצב הקולטנים להורמונים לא נמצא קשור להטבה בפרוגנוזה.

בניתוח לפי תתי-קבוצות נמצא כי על פי ניתוח שרידות על שם קפלן-מאייר מטופלות עם MBC שלילי לקולטנים להורמונים בסיכון בינוני כן הרוויחו מ-CT. גם עבור מטופלות עם MBC חיובי לקולטנים להורמונים וסיכון בינוני או גבוה, נצפה רווח לטיפול עם CT. לאחר PSM, גם CT וגם מצב הקולטנים להורמונים לא נמצא קשור להטבה ב-BCSS. יתרה מזאת, נמצא כי CT רק משפר שרידות במטופלות עם MBC חיובי לקולטנים להורמונים עם סיכון גבוה.

מסקנת החוקרים הייתה כי  למצב הקולטנים להורמונים בגידולי סרטן שד אין קשר לפרוגנוזה. בנוסף נמצא כי טיפול כימותרפי איננו מדד פרוגנוסטי משמעותי עבור מטופלות אלו. עם זאת, יש לציין כי ייתכן ומטופלות עם סרטן שד מטפלסטי חיובי לקולטנים להורמונים אשר נמצאות בסיכון מוגבר ירוויחו מטיפול עם CT.

מקור:

Siqin Wang, et al. (2021) “Presentation and survival by hormonal receptor status in metaplastic breast cancer: A propensity score-matched analysis.” The Breast, December 2021. Vol. 60, p. 168-176. doi.org/10.1016/j.breast.2021.10.004

נושאים קשורים:  סרטן שד מטפלסטי,  קולטנים,  כימותרפיה,  מחקרים